Het mooie weer is terug in het land, de vakantie staat voor de deur en reizen worden volop geboekt. Ook naast deze drukke zomerperiode, gaat ook 73% van de Belgen minstens 1x per jaar naar het buitenland. Vreemd genoeg wordt slechts in de helft van de gevallen een reisverzekering afgesloten.

 

De belangrijkste redenen hiertoe zijn eigenlijk zeer eenvoudig. Enerzijds is er onvoldoende kennis, anderzijds ziet men het belang van een reisverzekering niet in. Mensen denken

(1) niet genoeg te reizen voor een extra verzekering

(2) denken dat hun ziekenfonds voldoende tussenkomt of

(3) denken gewoonweg dit niet nodig te hebben omdat de kans dat iets voorvalt minimaal is.  

Daarnaast deden we onderzoek bij 100 makelaarsites en ontdekten we dat de behoefte aan een reisverzekering er te weinig aangetoond wordt. Hiertoe volgden we de weg die bezoekers aflegden tot en met de pagina ‘reisverzekering’ alsook de weg erna tot het al dan niet afsluiten van de verzekering (customer journey). De resultaten van deze test in combinatie met de redenen waarom veel mensen geen reisverzekering afsluiten, geeft dan ook interessante inzichten.

Inzichten die voor u als verzekeringsmakelaar zeer zinvol kunnen zijn.

Bezoekers mogen dan wel het bestaan van een reisbijstandverzekering kennen, maar indien er onvoldoende kennis omtrent het product is of het belang van dergelijke polis wordt niet ingezien, dan heeft het helemaal geen zin om het product alleen maar voor te stellen op de website maar moet net het nut ervan gestaafd worden met vragen, voorbeelden, testimonials en mogelijke cases.

Op veel websites wordt het product reisverzekering ergens op een, voor de makelaar, logische plaats voorgesteld met een bijhorend tekstje. Zeer interessant voor de bezoeker die gericht op zoek gaat naar een reisverzekering of reeds een latente behoefte heeft aan een reisverzekering, zich hiervoor de moeite getroost om die tekst te gaan zoeken op de website en tevens bereid is hiervoor contact met u op te nemen of de polis online te onderschrijven via uw website in plaats van via een direct writer of concullega. Helaas is het aandeel van deze bezoekers zeer gering en verlies je hierdoor een groot deel van de bezoekers die met een andere nood zat. Concreet wil dit zeggen dat er momenteel nog te weinig vanuit het ‘customer centricity’ principe wordt gehandeld waarbij de bezoeker voorop wordt gesteld én we logischerwijze dus meer moeten inspelen op de weg die uw bezoeker aflegt voor hij een reisverzekering afsluit (customer journey).

Ken uw bezoeker

Er zijn verschillende parameters waar rekening dient mee gehouden te worden bij het verhogen van het online afsluiten van reisverzekeringen. Zo is er het type bezoeker, de behoefte van de bezoeker op dat moment én de aspecten waarom de verzekering bij u dient afgesloten te worden.

Laten we eerst even kijken naar het type bezoeker. Enerzijds heb je de ‘voorbereide reiziger’ versus de ‘last minute reiziger’. Anderzijds heb je de ‘occasionele reiziger’ versus de ‘veelreiziger’. Beide hebben een ander gedragspatroon, andere vragen en andere behoeftes.

Het online verhaal op uw website moet de vier types het belang van een reisverzekering doen inzien. Eén ding is alvast zeker, alle types dienen duidelijk gemaakt te worden dat een reisverzekering belangrijk is want anders wordt die zeker niet afgesloten.

De manier waarop de content gepresenteerd wordt, is dus zeer belangrijk.

De last minute reiziger moet in eerste instantie snel het belang van de verzekering inzien én daarnaast duidelijk gemaakt worden dat hij dit nog zeer snel en eenvoudig kan via bijvoorbeeld online onderschrijven waardoor een grote call to action knop ‘Sluit nu uw reisverzekering af’ idealiter voorgegaan door de behoeftecreatie zoals ‘Geen kosten bij annulering?’. Een goed voorbereide reiziger zal daarentegen voornamelijk willen lezen waarom hij een reisverzekering nodig heeft, welke opties er zijn, welke het meest aansluit bij zijn profiel en waarom hij dit best via uw kantoor doet in plaats van enkel een grote button ‘sluit uw verzekering nu af’ te zien.

Niet enkel de manier waarop uw informatie gepresenteerd wordt, is belangrijk. Ook de inhoud moet afgestemd zijn op het type reiziger. Ook hier onderscheiden we twee types. Type 1 reist occasioneel terwijl type 2 veel reizen maakt. Type 2 moet dan eerder het belang van een doorlopende reisverzekering te zien krijgen terwijl type 1 eenvoudigweg zeer snel een korlopende verzekering moet kunnen afsluiten.

Het is ondertussen reeds duidelijk dat we zowel rekening moeten houden met de manier waarop de informatie gepresenteerd wordt, alsook de inhoud van de informatie. Hier gaan we er echter reeds van uit dat de bezoeker op dat moment reeds op de pagina ‘reisverzekering’ terechtgekomen is. Laten we dan nu overgaan tot de behoefte van de bezoeker of de fase waarin de bezoeker zit. Hoe leiden we de bezoeker naar de button ‘afsluiten van een reisverzekering’. Wanneer een bezoeker op uw homepagina terecht komt en er is geen enkele aanleiding naar het product reisverzekering, is de kans klein dat de bezoeker spontaan naar deze pagina zal surfen. De behoefte kan echter gecreëerd worden door een melding op de homepagina waarbij het belang van een reisverzekering aangetoond wordt. Op dat moment kan je de behoefte van de bezoeker aanwakkeren. Zodra deze verdergaat, dient zowel de occasionele, de veelreiziger, de goed voorbereide als de last minute reiziger zijn informatie te vinden die hem begeleid naar de knop ‘afsluiten’.

Als laatste moet de bezoeker ook nog overtuigd worden dat hij de verzekering het best bij u afsluit.

U kunt dan wel het best ingespeeld hebben op de behoefte van de bezoeker en die overtuigd hebben van het belang van de verzekering, het is niet de bedoeling dat hij met deze informatie via een andere website zijn polis gaat afsluiten. Hiertoe is het dus belangrijk dat u de bezoeker op een eenvoudige manier begeleidt naar het afsluiten van een polis of aanvragen van een offerte en u uw kantoor profileert als de beste partner hiervoor.

 

Hoe pak je dit concreet aan?

  1. Zorg ervoor dat uw website vertrouwen uitstraalt. Zowel prospecten als klanten bezoeken uw website. Zorg dat elke bezoeker direct ziet dat het om een echt makelaarskantoor gaat en wat zijn voordelen zijn voor de bezoekers als (potentiële) klant. Plaats testimonials op uw website, zowel doorheen de website als specifiek op de pagina ‘reisverzekering’ waarbij reizigers getuigen dat u hen goed geholpen heeft, ze de beste premie gekregen hebben, idealiter een case waarbij de verzekering nodig was… Zorg ook dat uw USP’s ergens vermeld staan doorheen de website alsook op de pagina waar de klanten de polis dienen aan te vragen of af te sluiten en dat de pagina/website als ‘betrouwbaar’ aanzien wordt.
  2. Zorg ervoor dat de behoeftecreatie aan een reisverzekering op uw homepagina duidelijk aanwezig is zoals een banner met een to the point slogan zoals ‘Gratis repatriëring bij het breken van een been op vakantie en de bijhorende kosten terugbetaald? Wij zorgen ervoor! Ga onbezorgd op reis!’. Een slogan: ‘Sluit nu uw reisbijstandverzekering af’ zorgt er weer voor dat je de bezoekers die het belang van een reisverzekering niet inzien, niet gaat bereiken.
  3. Maak in de tekst op uw website een duidelijk onderscheid tussen een‘kortlopende verzekering’ en een ‘doorlopende verzekering’. Spreek hiertoe de bezoeker direct en duidelijk aan met een onderscheid zoals het voorbeeld hieronder:
  • Ik reis occasioneel
  • Ik reis veel

Geef in de tekst duidelijk het verschil tussen beide verzekeringen aan en waarom de ene verzekering beter aansluit bij de ene persoon dan de andere.

Om zowel de reiziger die goed voorbereid is als de last minute reiziger aan te spreken, moet de informatie zeer goed en eenvoudig geschreven zijn én moet het duidelijk zijn hoe snel de polis online kan afgesloten worden. Dit is vooral interessant voor de last minute reiziger die zeer snel een reisverzekering wenst af te sluiten. Een duidelijke en grote call to action: ‘Sluit nu uw verzekering af en vertrek morgen onbezorgd op reis’ kan hier bijvoorbeeld een goede oplossing bieden.

Conclusie


Bekijk zelf even uw website en de weg naar de knop ‘afsluiten’ of ‘vraag een offerte’ doorheen de ogen van de verschillende type bezoekers, reizigers en diens behoeften. Elke website heeft zijn eigen unieke bezoekers met hun eigen uniek gedrag dus ook hier is ‘meten is weten’ (A/B testing, Google Analytics,…) de belangrijkste leuze. Probeer verschillende manieren, verschillende teksten, verschillende slogans om te zien welke de meeste conversie generen. Dit geldt trouwens ook voor de andere producten op uw website. Stel u in de plaatsen van uw bezoekers en surf zo door uw website. Het kan interessante inzichten opleveren!

 

Wenst u ook online meer reisverzekeringen af te sluiten?

Contacteer ons om de best passende mogelijkheden voor uw website te bespreken!