Iets later dan in onze buurlanden kent de digitalisering van de financiële sector nu ook zijn opmars. Niet alleen de tussenpersonen worden zich bewust van het groeiend belang, ook de maatschappijen zijn volop nieuwe tools aan het ontwikkelen. En terecht. Als je weet dat 74% van de mensen zich online informeert bij het aanschaffen van een verzekeringsproduct, werd het ook echt tijd dat  hierop werd ingespeeld.

De meeste verzekeringsmakelaars en maatschappijen zijn reeds online, dat is alvast een stap in de goede richting! Maar er is nood aan meer… Mensen verwachten niet enkel online informatie maar ook online service. Hiermee bedoelen we dan het consulteren van hun polissen, het zelf aanpassen van hun gegevens, het aangeven van schade zonder te moeten langskomen,… tot zelfs het online afsluiten van polissen. Dit fenomeen, ook wel Digitale Selfservice genoemd, is reeds enkele jaren aanwezig in de bankwereld maar druipt nu stilaan ook door in de verzekeringswereld. Enerzijds willen mensen controle over hun producten, anderzijds willen ze dit ook anytime, anywhere of met andere woorden van eender waar én wanneer het hen uitkomt.

Door de groeiende digitalisering van zowel de banken als de verzekeringsmaatschappijen is het ook een pak eenvoudiger geworden om online informatie te vinden én een polis te onderschrijven via een bank of maatschappij. Maatschappijen zetten namelijk zwaar in op online polissen onderschrijven waardoor u als makelaar een polis kan mislopen wanneer klanten online op zoek gaan.

Tools van maatschappijen

Het is dus belangrijk om mee te springen op deze trein. Je kan zelf heel wat tijd, energie en geld stoppen in het ontwikkelen van tools maar je kan natuurlijk ook genieten van de tools die de maatschappijen voor hun tussenpersonen voorzien. Verschillende maatschappijen reeds bezig met ontwikkelingen die het online onderschrijven van polissen mogelijk maakt zonder aan zijn tussenpersoon voorbij te gaan. Met Europ-Assistance op kop, volgde ook Dela en nu ook DKV (voorlopig enkel voor DKV Smile) met een online oplossing voor hun tussenpersonen zonder verlies van uw commissie en klant!

Hoe gaat dit in zijn werk?

De drie maatschappijen werken met microsites. Dit houdt in dat zij eigenlijk een website opzetten voor u. De website lijkt op de hoofdwebsite van de maatschappij (of die polis) maar uw gegevens zijn hierin verwerkt. Zo krijgen bezoekers het gevoel dat ze bij die maatschappij een polis afsluiten maar met de service en diensten van hun verzekeringskantoor. Wanneer een polis onderschreven wordt, komt de aanvraag alsook de commissie bij u terecht.

 

Aanvraagprocedures:

Om gebruik te maken van de tool van Europ-Assistance moet u ‘Click Through-partner worden. U krijgt dan eveneens een tweede agentnummer als partner. Eens u partner bent, krijgt u een document met alle nodige technische gegevens. U kunt ons dit document gewoon doorsturen en wij zorgen dat alles in uw website geïntegreerd wordt.

Om partner te worden, kan u gewoon een mailtje sturen naar uw contactpersoon bij Europ Assistance met de vraag naar de ‘Click Through’ voor op de website.

Stuur een mail naar uw contactpersoon bij Dela met de vraag naar de gegevens voor uw microsite.
DKV gaat een stapje verder en heeft de procedure geautomatiseerd via een specifieke website voor hun tussenpersonen waardoor u alles zelf kunt uitvoeren.

  1. Surf naar https://www.dkvsmile.be/purl/
  2. Vul uw klantennummer in
  3. U krijgt alle gepersonaliseerde banners met een bijhorende unieke url die naar uw eigen microsite van DKV Smile gaat

U beschikt over de gegevens van de maatschappijen, en nu?

Nu moet dit duidelijk op uw website komen zodat uw bezoekers weten dat ze via uw website ook online en eenvoudig een polis kunnen onderschrijven én hierbij nog kunnen genieten van uw service. Hier zijn verschillende mogelijkheden toe.

Contacteer ons om de best passende mogelijkheden voor uw website te bespreken!

Ik heb zelf parameters met vaste premievoorstellen, kan ik dit in mijn website integreren?

Dit kan zeker. In principe plaats je een soort berekeningstool op uw website die uw bezoekers, na het invullen van de variabelen, een premie geeft.

Contacteer ons voor meer informatie.

Bekijk hier een voorbeeld.

Zet vandaag nog uw website in als extra verkoopskanaal!